Hallo allemaal. Ik ben Lonneke Mennen, de auteur van de blog Chinees in het Onderwijs. Ik zal mij even voorstellen en uitleggen waarom ik ben begonnen met het schrijven van deze blog. In 2011 ben ik afgestudeerd bij de opleiding Sinologie aan de Universiteit Leiden. Daarna heb ik de lerarenopleiding gevolgd en ben ik gaan lesgeven op verschillende scholen. Aangezien ik lesgeef aan zowel middelbare scholieren van verschillende leeftijden als aan volwassenen, ontwerp ik materiaal op verschillende niveaus. Via deze blog wil ik graag mijn ervaringen en materiaal delen met anderen.

De blog Chinees in het Onderwijs is bedoeld voor docenten die Chinees (Mandarijn) doceren en is misschien ook nuttig voor leerlingen die willen weten hoe ze op een leuke, maar toch effectieve manier Chinees kunnen leren. De blog is geschreven in het Nederlands en richt zich ook vooral op het lesgeven aan Nederlandstalige leerlingen in Nederland. Dit is belangrijk om te weten, aangezien Nederlandse leerlingen in Nederland de taal op een andere manier leren dan wanneer ze bijvoorbeeld in China zouden wonen. Dit heeft te maken met de hoeveelheid input (het in aanraking komen met geschreven of gesproken Chinees) die een leerling krijgt. In Nederland zal deze input beperkt blijven tot het klaslokaal en zal de leerling de taal dus (bijna) alleen in de klas leren.

Waarom een blog alleen over Chinees? Het doceren van Chinees is anders dan het lesgeven in bijvoorbeeld Frans, Engels of Spaans. Niet alleen heeft het Chinees dat lastige karakterschrift, ook Chinese klanken en woorden komen niet overeen met een West-Europese taal waar de leerlingen bekend mee zijn. Dat maakt het leren van Chinees erg moeilijk. Bovendien is Chinees nog redelijk “nieuw” in het Nederlands onderwijssysteem. Er zijn nog niet veel lesmethoden en nog weinig internetsites waar geschikt les- en oefenmateriaal te vinden is. Het meeste materiaal zal dus door de docent zelf gemaakt moeten worden. Deze blog wil helpen bij het aandragen van tips en materiaal voor in de lessen.

Een ander doel waarvoor deze blog is opgezet, is overleg tussen docenten Chinees op gang brengen. Chinees is in Nederland geen verplicht vak op de middelbare school. Daardoor wordt het nog niet op alle scholen aangeboden en vaak op kleine schaal (bijvoorbeeld als keuzevak of als een cursus). Docenten Chinees hebben vaak geen collega’s Chinees op dezelfde school en overleg over lesmethoden en dergelijke is daardoor vaak moeilijk. Aangezien het doceren van Chinees andere mogelijkheden heeft dan het doceren van Engels, Frans of Spaans is het vaak moeilijk om lesmethoden of lesmateriaal van collega’s van andere moderne vreemde talen over te nemen. Om aan de roep voor overleg en uitwisseling van materiaal tussen docenten Chinees tegemoet te komen, ben ik gestart met deze blog.

Ik hoop dat deze blog een positieve bijdrage kan leveren aan het doceren van het vak Chinees en dat het een inspiratiebron kan zijn voor velen.