Kalligrafie-les

Kalligrafie-les

KalligrafieBoris
KalligrafieBoris

Bijna alle docenten Chinees zullen wel al een keer een kalligrafie-les gegeven hebben. Voor mij was dit de eerste keer. Ik heb zelf kalligrafie les gehad van een Taiwanees: een expert die heel veel achtergrondinformatie kon geven. Dat kan ik helaas niet. Toch was de les een succes. Ik zal beschrijven wat ik gedaan heb en een lijstje maken van dingen waar je op moet letten bij zo'n les.

Normaal geven mijn collega en ik beide een eigen groep leerlingen les, maar voor de kalligrafie-les hadden we de groepen samengevoegd. Voor een laatste les is dat ook wel heel leuk. Ik was blij dat er een collega bij was die ook veel verstand van zaken heeft, dingen kan uitleggen en individueel aanwijzingen kan geven. Ik denk dat dat beter gaat dan wanneer ik in mijn eentje de les had gegeven.

Ik had gezorgd voor een korte inleiding: kalligrafie in China is heel belangrijk. Je kunt je gevoel erin tot uiting brengen en je kunt de betekenis van het karakter laten weerspiegelen in de stijl van kalligraferen.

Vervolgens hebben we kranten (als ondergrond), rijstpapier, penseel en inkt uitgedeeld. Het is erg handig vloeibare inkt te gebruiken: dan hoef je niet meer uit te leggen hoe je moet mengen en hoe dik de inkt uiteindelijk moet zijn.

Mijn collega heeft vervolgens uitgelegd hoe je de penseel moet vasthouden en door middel van filmpjes liet ze zien hoe je een horizontale en een verticale streep trekt (andere strokes hebben we niet besproken vanwege de tijd). Ook hebben we aandacht besteed aan zithouding. Ik heb ook gezegd dat de leerlingen voorzichtig moeten zijn met hun kleren en dus geen rare dingen met hun penseel moeten doen. De volgende keer zal ik ook meteen de consequenties vertellen van ongewenst gedrag.

We hebben de leerlingen hun papier in tweeën laten delen: een helft om te oefenen en een helft om het uiteindelijke karakter op te schrijven. Het oefenen nam achteraf erg veel tijd in beslag. De leerlingen vonden het maken van strokes erg moeilijk en wilden het zo goed mogelijk doen. Eigenlijk had ik verwacht dat ze een paar streepjes zouden trekken en het dan wel goed vonden, maar dat was niet het geval.

Uiteindelijk mochten de leerlingen zelf een karakter kiezen om in het net te kalligraferen. Dit waren derdejaars leerlingen, dus ze hebben best al wat karakters gehad. Sommigen hebben op hun telefoon een mooi karakter opgezocht om na te tekenen.

Kalligrafie
Kalligrafie

Waar moet je op letten?

  1. Ga in het tekenlokaal zitten als dat mogelijk is. Hier heb je de beschikking over grotere tafels en een wasbak.
  2. Zorg voor vloeibare inkt. De penselen hoeven niet groot te zijn.
  3. Neem kranten mee als onderlaag en bedenk waar je de inkt in doet. Wij hadden kleine paletjes, 2 leerlingen per palet.
  4. Geef elke leerling 1 klad- en 1 netpapier. Of laat 1 blaadje in tweeën delen. Vergeet niet de naam erop te laten zetten!
  5. Laat de leerlingen zelf een karakter kiezen. Alleen als het echte beginners zijn, is het makkelijker om allemaal hetzelfde karakter te nemen.
  6. Spreek van tevoren af hoe veel tijd er is voordat er opgeruimd gaat worden en hoe de leerlingen alles moeten opruimen.
  7. Spreek ook af wanneer de leerlingen hun tekeningen kunnen ophalen.

Cursus docenten Chinees: Taiwan

Nog meer Chinglish