Wanneer welke les?

Slapende leerlingLeraar: elke dag anders. Het klinkt natuurlijk heel afgezaagd, maar zo ervaar ik het wel! Als je nog niet zo lang voor de klas staat, ben je zelf nog niet elke les dezelfde persoon dus dan valt het je nog niet zo op. Na een paar jaar begin je te merken dat dezelfde klas heel verschillend kan reageren op een zelfde soort les of werkvorm. Een collega Spaans vertelde me twee jaar geleden al dat het altijd maar afwachten is in hoeverre de leerlingen mee willen doen. "Soms willen ze echt niet meer, soms werken ze perfect mee". In deze blogpost vertel ik wat ik zelf ondervonden heb en hoop ik anderen aan het denken te zetten over het moment waarop je bepaalde stof of bepaalde oefeningen het best kunt aanbieden.

Zelf werk ik af en toe met "experimenten" in mijn lessen. Dan heb ik een nieuwe oefening bedacht die ik wil uitproberen. Meestal is dat wel leuk, maar soms merk ik dat een klas niet te porren is voor dit soort experimenten. Soms vind ik het zelfs moeilijk om ze überhaupt aan het werk te krijgen!

Het viel mij op dat ik na een les aan het eind van de dag vaak een vervelend gevoel overhield. Als ik dan de volgende dag dezelfde klas op een eerder tijdstip les gaf, deden ze juist heel goed mee. Het duurt even voordat je door hebt dat het niet aan jou of jouw les ligt, maar aan het tijdstip van lesgeven. Het is dan alsof je een totaal andere klas voor je neus hebt!

Sinds ik dit door heb, ben ik gaan uitproberen wat ik op die late tijdstippen het best kan aanbieden. Gek genoeg blijkt het goed te werken als ik laat op de dag nieuwe stof aanbied. Als er iets nieuws komt waar ze nieuwsgierig naar zijn en ze willen weten hoe het in elkaar zit, zijn ze veel actiever. Ze worden wakker geschud. Een cultuuronderwerp aan het eind van zo'n late les is ook leuk. Dit kost de leerlingen toch wat minder energie dan de taal, maar het heeft toch met Chinees te maken. Ten slotte heb ik van een collega de tip gekregen veel zelfstandig werk aan te bieden, zodat de leerlingen zelf geconcentreerd aan het werk kunnen.

Wat ik in ieder geval zo veel mogelijk probeer te vermijden zijn klassikale oefeningen waarbij de leerlingen lang stil moeten luisteren. Dat soort oefeningen kan ik beter bewaren tot een volgende les.

Op dit moment zijn de lessen op de latere tijdstippen bij mij wat minder efficiënt dan ik zou willen, maar ik merk dat er bij de leerlingen laat op de dag weinig energie overblijft voor Chinees. Gelukkig heb ik in de meeste klassen meerdere lesuren in de week, zodat ik dat éne uur minder werk makkelijk kan compenseren. Als je dat geluk op jouw school niet hebt, is het misschien toch ook slim om niet te veel van je leerlingen te vragen. Misschien kun je ze dan een beetje meer huiswerk geven?

Chinees is een eindexamenvak!

爱好:ondersteboven zingen