Het is nu al een paar maanden geleden dat ik begon na te denken over de verschillende lesmethodes Chinees. Op een paar scholen heb ik eigen gemaakt materiaal gebruikt. Dit werkt geweldig, omdat je het precies kunt vormgeven zoals jij dat wil. Maar om dit voor een school te doen, voor vijf verschillende leerjaren, dat is zó veel werk, dat ik daar niet aan durf te beginnen. Ik ben op het moment gewend om te werken met Chinees 'n Makkie, maar ik ben aan het overwegen een andere lesmethode te kiezen. Omdat ik denk dat de keuze van een lesmethode belangrijk is en omdat ik verwacht dat meer docenten een goede keuze willen maken, ga ik een serie blogposts maken waarin ik de verschillende Nederlandstalige lesmethoden met elkaar ga vergelijken.
Ik ga Chinees 'n Makkie, Chinees in tien verdiepingen en Basiscursus Mandarijn Chinees beoordelen op een aantal criteria:
1) Algemene uitstraling: nodigt de methode uit om Chinees te leren? Is de lay-out overzichtelijk?
2) Opbouw van onderwerpen. Is de opbouw van het boek logisch?
3) Lengte van de hoofdstukken. Is het boek onderverdeeld in hapklare stukken die wel groot genoeg zijn om getoetst te kunnen worden?
4) Aandacht voor alle vaardigheden. Er zijn bij het vak Chinees vier vaardigheden: Spreken, luisteren, lezen en schrijven. Komen deze allemaal aan bod? Is er bovendien aandacht voor het domein cultuur?
5) Woordenlijsten. Hoe zijn de woordenlijsten vormgegeven, hoe veel woorden staan er per hoofdstuk en zijn dit woorden die ik belangrijk vind om aan te leren? Hoe is het pinyin weergegeven?
6) Grammatica-uitleg. Wordt de grammatica duidelijk uitgelegd voor een Nederlands-talig iemand?
7) Oefeningen. Is er voldoende oefenmateriaal aanwezig in het boek? Zijn het bruikbare oefeningen? En zijn de oefeningen makkelijk aan te duiden met nummers?
8) Toetsen. Zijn er toetsen bij deze methode? Ik weet niet of er al een Chinese lesmethode is waar ook toetsen bij zitten, maar dit wil ik wel onderzoeken.
9) Extra materiaal. Is er extra materiaal aanwezig voor snellere leerlingen of snellere klassen?
10) Online materiaal. Is er online materiaal beschikbaar bij de methode? Bijvoorbeeld spelletjes of luisterfragmenten om thuis extra te oefenen.
Zijn er nog belangrijke criteria die ik over het hoofd gezien heb? Of zijn er nog andere lesmethoden die ook beoordeeld moeten worden? Laat het me weten zodat ik het in mijn onderzoek kan opnemen!