Les over lichaamsdelen

Ingevuld lichaamHet afgelopen half jaar heb ik al twee keer een les gegeven over lichaamsdelen. Het gaat er in die lessen om dat de leerlingen woorden als hoofd, ogen en buik kunnen zeggen in het Chinees. Voor deze lessen heb ik veel leuk materiaal: soms gevonden en soms zelf gemaakt. Dit materiaal en mijn ideeën zou ik graag met andere docenten willen delen. 

Allereerst heb ik een woordenlijst gemaakt met de, volgens mij, meest belangrijke woorden erin. Deze woordenlijst bespreek ik: ik spreek de woorden uit en laat de leerlingen nazeggen en vervolgens vraag ik of de leerlingen radicalen herkennen. Het is heel zinvol om ze erop te wijzen dat in 眼睛 twee keer het radicaal voor "oog" zit. Verder zit in veel karakters 冃: het vlees radicaal. Omdat ze in de vorige les de kleuren hebben geleerd, laat ik ze meteen een dialoog maken met de kleuren en de lichaamsdelen.

Bij dit onderwerp is veel leuk lesmateriaal te vinden of te maken. Allereerst is er het filmpje 泥娃娃 waarin bijna alle woorden van het gezicht voorkomen. Dit filmpje hoeven de leerlingen niet woordelijk te kunnen verstaan; ik laat ze nadenken over twee vragen. Eerst moeten ze bedenken wat een 泥娃娃 zou kunnen zijn en daarna moeten ze alle lichaamsdelen die ze horen opschrijven, in het pinyin of in het Nederlands. Na het bespreken van deze vragen kun je dan vertellen wat ze nou precies zingen in dit lied.

Een andere leuke oefening is het liedje "Hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen" (hier is een filmpje voor degenen die dit liedje niet kennen). Ik heb van dit liedje een Chinese versie gemaakt. De knieën en schouders heb ik weggelaten, want ik vind woorden als armen en benen belangrijker om te oefenen. Mijn liedje is: "头,臂,手,腿,脚,腿,脚 (2x), 耳朵,眼睛,鼻子,鼻子,鼻子, 头,臂,手,腿,脚,腿,脚". Het is erg leuk om dit met de hele klas te zingen en te dansen. Begin langzaam en ga vanaf de derde keer dat je het liedje zingt steedssneller. Als de leerlingen deze oefening gedaan hebben, onthouden ze deze woorden in elk geval heel goed!

Lichaam, nog niet ingevuldLichaamsdelen invullen in een tekening is ook leuk. Ik heb hiervoor een tekening gemaakt van een jongen. De leerlingen moeten alle woorden uit de woordenlijst, in pinyin of in karakters of allebei, invullen. Als ze dit gedaan hebben, geef ik ze een ingevuld blad waar ook nog een paar extra woorden op staan. Dit ingevulde blad is helemaal bovenaan deze blog als plaatje ingevoegd.

Tot slot is er ook nog een wat moeilijkere oefening die ik heb uitgeprobeerd. Ik beschreef aan de leerlingen een dier:

我的身体是绿色的。我不住在荷兰。我没有鼻子,也没有头发。我没有臂,没有腿。我很长。我叫蛇。

De leerlingen moesten raden welk dier dit is. Vervolgens moesten ze in groepjes zelf een dier bedenken en dat beschrijven in het Chinees. Omdat de woordenschat van deze groep leerlingen nog niet zo groot is, schreef ik woorden die ze extra nodig hadden op het bord. Toen iedereen klaar was, konden ze hun dier "presenteren" en de andere groepjes moesten raden welk dier het was. Hier kwamen zeer verrassende resultaten uit. De leerlingen vonden het  erg leuk om te doen en ook leerzaam. Voor leerlingen die de kleuren al kennen en woorden voor groot, klein, lang en dun is dit een heel geschikte oefening. Bij hen zou je dan geen extra woorden hoeven geven.

In deze blog heb ik veel verschillende oefeningen beschreven. Alles bij elkaar zijn ze te lang voor één les. Ik raad dan ook aan om er één of twee te proberen en te kijken of ze bevallen. Laat me vooral ook weten welke oefening jouw leerlingen het leukst vinden! Als je zelf nog goede oefeningen hebt die met het lichaam te maken hebben, hoor ik het ook graag.

Kruiswoordpuzzels

Karakters aanleren