Volgende week ga ik een karaktertoets afnemen als eindtoets na twaalf lessen Chinees. De leerlingen wisten al vanaf het begin van de lessenreeks dat die toets eraan kwam. Ik heb er ook herhaaldelijk aandacht aan besteed. Toch ben ik door de negatieve reacties van de leerlingen aan het denken gezet waarom ik zo'n karaktertoets wil geven en of er ook nadelen aan zitten. In deze blogpost ga ik bespreken of ik zo'n karaktertoets wel moet geven of niet.
Chinees is voor deze groep leerlingen een keuzevak. Sommige leerlingen hebben dit als eerste keuze opgegeven; anderen zijn hier ingedeeld omdat het vak van hun eerste keuze al vol was. In twaalf blokuren heb ik steeds aandacht besteed aan de taal en cultuur van China. Voor het taalgedeelte hebben ze een SO gemaakt en een huiswerkopdracht en bij de cultuur hebben ze een verslag moeten maken dat meetelt.
Aan het begin van de lessenreeks heb ik de leerlingen verteld dat ze een karaktertoets krijgen. Ik heb er steeds op gelet dat ze de karakters oefenen en vaak hebben ze hier tijdens de les tijd voor gekregen. In totaal hebben de leerlingen 21 karakters geleerd (onder andere ook de cijfers). De toets zal bestaan uit acht woorden van het Nederlands naar karakters en acht van pinyin naar karakters.
Vorige les heb ik de leerlingen op deze toets voorbereid door ze in de les te laten leren en een oefentoets te geven. Eerst hebben ze tips uitgewisseld om de karakters te leren, vervolgens hebben ze tijd gehad om te leren, waarna de oefentoets werd gemaakt. Veel leerlingen vulden bijna niets in; anderen bijna alles. Bij leerlingen die bijna niets hadden ingevuld, heb ik erop aangedrongen dat ze nog verder gingen oefenen. Ze mochten van mij de oefentoets maken met de antwoorden erbij. Een aantal leerlingen hebben dit gedaan.
De oefentoets was nuttig om twee redenen: de leerlingen weten wat voor toets ze volgende week moeten verwachten en ze hebben de karakters nog een keer moeten leren tijdens de les. Als de leerlingen niet veel in konden vullen hoop ik dat ze voor volgende week extra hard gaan leren.
Waarom een karaktertoets?
Ik heb ervoor gekozen een karaktertoets te geven, omdat ik vind dat dat hoort bij Chinees leren. In China moet je karakters kennen: met pinyin kun je je niet redden. Bovendien heb ik het pinyin niet expliciet uitgelegd in deze groep. Ik heb steeds door voor- en nazeggen ervoor gezorgd dat de leerlingen weten hoe je alles moet uitspreken. Maar omdat ik niet heb uitgelegd hoe je elke klank precies uitspreekt, vind ik het oneerlijk als ik ze daarop zou afrekenen. Om dezelfde reden vind ik een toets in pinyin niet geschikt. Als ze in de war raken doordat de uitspraak anders is dan wat er in het pinyin staat, vind ik niet dat ik dat fout moet rekenen. Maar als ik alles dan moet goed rekenen, kan ik de toets niet goed nakijken.
Een andere reden voor mij om een karaktertoets te geven is om de leerlingen te dwingen de karakters te oefenen. Zelfs nu, nu ze wisten dat er een karaktertoets komt, hebben ze buiten de les nauwelijks de karakters geoefend. Zonder deze toets zouden ze misschien geen enkel karakter meer kennen na de laatste les. Dat zou ik wel erg zonde vinden en niet uit te leggen aan collega's en ouders. Karakters zijn soms juist een reden voor leerlingen om Chinees te kiezen. Ik wil ze dan niet teleurstellen door niet van ze te eisen dat ze ook een paar karakters kennen.
Waarom geen karaktertoets?
De voornaamste reden om geen karaktertoets te geven is omdat het voor de leerlingen heel moeilijk is om de karakters te leren. Het kost veel tijd om ze te oefenen en volgens de leerlingen gebruiken ze de karakters later toch nooit meer. Ze leren de karakters dan alleen maar om een goed cijfer te kunnen halen, maar verder heeft het voor hen geen zin.
Een tweede reden waarom ik twijfel over het nut van een karaktertoets is dat ik maar weinig stof kan vragen. De toets bestaat uit maar 16 opgaven (16 woorden), maar het cijfer hiervoor telt wel twee keer mee. Dat is twee keer zo veel als de andere cijfers die de leerlingen gekregen hebben. Misschien zou ik deze eindtoets dan toch moeten uitbreiden met nog andere onderdelen zoals tonen herkennen.
Ja of nee?
Als afsluiting van deze lessenreeks ga ik wel de karaktertoets afnemen. De leerlingen zijn er nu op ingesteld en ik denk dat ik ze ook goed erop heb voorbereid. De voordelen van een karaktertoets vind ik best zwaar wegen. Ik denk dus dat ik in het vervolg karaktertoetsen blijf geven, eventueel aangevuld met andere stof. Maar voor een volgende lessenreeks of cursus ga ik bedenken hoe ik ervoor kan zorgen dat het leren schrijven van karakters leuker en nuttiger kan worden voor de leerling. De oefentoets is in ieder geval een stap in de goede richting. Of zijn er misschien nog andere vormen van toetsen die ik over het hoofd gezien heb?
Wil je reageren op deze blogpost? Alle commentaar en suggesties zijn welkom.