Chinese woorden leren, pinyin en/of karakters, kan moeilijk zijn voor leerlingen. Vooral brugklassers, die nog geen ervaring hebben met het leren van vreemde talen, vinden dit moeilijk. Het is altijd even uitproberen wat voor een leerling werkt, maar het is belangrijk dat dit onderwerp in de klas besproken wordt. De leerlingen kunnen dan leren van de ervaringen van klasgenoten en van tips van de docent. In deze blogpost bespreek ik een aantal manieren om woordjes of karakters te leren. Spoor de leerlingen aan verschillende methoden uit te proberen en dan te kijken welke het best werkt voor hen.
Natuurlijk kunnen online tools gebruikt worden om woorden te leren, maar in deze blogpost ga ik uit van het leren van karakters op papier. Met een blaadje op de woordenlijst en dan opschrijven is natuurlijk een methode om woorden te leren, alleen het gevaar is dan wel dat je ze in volgorde leert.
Een betere methode is om flashcards te maken. Dit kost tijd, maar het is wel heel effectief. Vooral als je veel wil herhalen is het erg praktisch om af en toe weer een stapeltje oude kaartjes te pakken en tussen de nieuw te leren karakters te stoppen.
Geef je leerlingen ook vooral de tip altijd een stapeltje kaartjes mee te nemen voor in de auto, als je moet wachten tot je opgehaald wordt of even voor tijdens een reclameblok op tv. Op meerdere momenten in de week 10 minuten leren is veel effectiever dan één keer een half uur.
Sommige leerlingen zijn visueel erg sterk. Voor deze leerlingen kan het nuttig zijn om kleurtjes of plaatjes op de kaartjes te maken. Laat ze dan vooral zelf plaatjes zoeken, dan blijft het beter hangen.
Voor het leren van pinyin werkte het voor mij altijd als ik elke lettergreep kleurde al naar gelang welke toon erboven staat. Die streepjes waren voor mij niet makkelijk te onthouden, maar de kleur die ik gezien had, bleef wel hangen. In het digitale woordenboek mdbg.net doen ze dit ook, dus misschien is het handig om dezelfde kleurtjes aan te houden.
Een leerling van mij opperde om liedjes te maken met de nieuwe woorden. Als hij die uit zijn hoofd leert en weet wat de tekst betekent, kent hij alle woorden. Voor leerlingen met een muzikale leerstijl kan dit een zeer zinvolle tip zijn. In de les is dit ook toe te passen, bijvoorbeeld door het liedje "hoofd, schouders, knie en teen" dat in de blogpost van 7 december beschreven staat.
Er zijn ook leerlingen met een motorische leerstijl. Zij leren het best als ze bewegen. Voor deze leerlingen kan het helpen als ze een gebaar maken bij elk woord. Dit is heel makkelijk te realiseren bij het tellen: je maakt het gebaar dat bij het getal hoort, maar bij het leren van kledingstukken kun je natuurlijk ook al deze kledingstukken uit je kast pakken en vastpakken als je het woord uitspreekt. Ik heb een jongen in de klas gehad die ik inderdaad gebaren zag maken bij de verschillende woorden. Soms kan het dus echt helpen. Het liedje "hoofd, schouders, knie en teen" is overigens ook geschikt voor leerlingen met een motorische leerstijl, omdat je dan alle lichaamsdelen ook aantikt.