Weerbericht

Weerbericht

Thema 7 en 8 van Chinees 'n Makkie gaan over vervoer en het weer. Ik heb een lesplan waarin ik de leerlingen een eigen weerbericht laat maken. Ik vind dit altijd een leuke en leerzame les, daarom wil ik het lesontwerp met jullie delen.

Opmerking vooraf: de woorden en dialogen van de thema's zijn vóór deze les behandeld. De leerlingen kennen de woorden dus al en kunnen ze gebruiken. De woorden van de verrijking van les 23 laat ik weg: ik vind het te ingewikkeld voor de leerling als ik bij elk van deze woorden moet uitleggen hoe ze gebruikt worden. 

Ik begin de les met twee video-fragmenten: een weerbericht in het Chinees en één in het Engels. Het Chinese weerbericht is te moeilijk om te kunnen volgen (ik pas het tempo ook niet aan), maar ik vraag de leerlingen op te schrijven wat ze kunnen begrijpen. Daar leg ik echt de nadruk op en als de leerlingen van de schrik bekomen zijn, kunnen ze toch veel noemen: de temperatuur, de datum, regen, plaatsnamen, enz... Ik had een weerbericht waar ook reclame in zat. De leerlingen noemden toen ook karakters die ze in de reclame hadden herkend.

 

Het tweede videofragment is het weerbericht in het Engels. Ik heb een leuk weerbericht van een Chinees jongetje van een jaar of acht. Hij vertelt op een leuke, enthousiaste manier wat het weer wordt in China en de activiteiten die met dat weer gedaan kunnen worden. Ik denk dat de leerlingen ongeveer even veel Chinees kunnen als dit jongetje Engels kan. Uit dit videofragment vraag ik de leerlingen de elementen te halen die ze in hun eigen weerbericht ook moeten opnemen: begroeting, van een paar plekken het weer vertellen, afsluiten. 

Vervolgens laat ik de leerlingen een eigen weerbericht maken. Het mag een weerbericht van China of Nederland zijn of van een enkele stad. Ze moeten deze locatie in het weerbericht duidelijk noemen. Ook moeten ze duidelijk maken wanneer het weerbericht wordt uitgezonden. Dat kunnen ze doen door een datum te noemen, een dag van de week of bijvoorbeeld door "goedemorgen" te zeggen. Ze schrijven hun weerbericht op in pinyin. Ik kies hier voor pinyin omdat ik de zinsbouw in deze opdracht het belangrijkst vind. Bovendien moeten ze hun weerbericht mondeling presenteren. Dat gaat makkelijker met pinyin. Tijdens het maken van het weerbericht mogen de leerlingen woorden opzoeken in hun boek en ik loop rond om vragen te beantwoorden. Dit is een geschikt moment om sommige leerlingen nog wat extra uitleg te geven.

Weerbericht.jpg

 

Ik zei het al: de leerlingen moeten hun weerbericht ook presenteren, voor de klas. Ik vraag de andere klasgenoten drie dingen te noteren: de plaats, de tijd van uitzenden en de weersvoorspelling. Op deze manier wordt vooral het communicatieve aspect van het weerbericht belangrijk: begrijpen de anderen wat ik zeg? Fouten in uitspraak en zinsbouw corrigeer ik alleen als ze heel storend zijn.

Kilometers lezen in het Chinees

Voorbereiding voor mondelingen