De vorige blogpost ging over de vraag waarom Chinees zo ontzettend moeilijk te leren is. Na het lezen van het stuk van David Moser zakt de moed je misschien in de schoenen. Dat is niet de bedoeling! Ik vond het vooral een grappig stuk en voor mij absoluut geen reden om de moed op te geven. Maar misschien komt dat ook doordat zo'n persoon ben die niet meer kan stoppen. Ik heb nu al zo veel karakters geleerd, ik kan het nu niet meer opgeven.
Voor de mensen die ook graag die karakters onder de knie willen krijgen, heb ik 10 tips:
http://www.pinyin.info/readings/texts/moser.html
Deze blogpost van David Moser van de University of Michigan Center for Chinese Studies legt heel duidelijk uit waarom het leren van Chinees zo moeilijk is voor buitenlanders (en voor Chinezen zelf). Het is allemaal zo herkenbaar: de karakters voor "niezen" niet kunnen schrijven, de moeilijkheid van het lezen van een tekst of van de krant, het opzoeken van karakters in een woordenboek...
Bij het lesgeven komt het vaak voor dat je planning niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Soms moet je opgaven toch wat sneller nakijken en soms heb je nog vijf minuten over. Als je dan het huiswerk al hebt opgegeven, zijn er nog leuke spelletjes te bedenken om die vijf minuten niet verloren te laten gaan. Zoals de Tonenwedstrijd.
Donderdag 16 juni was bij Kooijker in Leiden een boekpresentatie van Ardi Bouwers met het boek Cirkels en rechte lijnen. Het boek behandelt de verschillen tussen de Chinese en de Nederlandse cultuur. Tijdens de boekpresentatie ging Ardi vooral in op communicatie. Welke verschillen zijn er in communiceren tussen deze twee culturen? Waarom is het soms zo moeilijk om elkaar te begrijpen?
Afgelopen week heb ik een leuke luisteroefening gedaan. Bij het onderwerp school zoek ik altijd naar materiaal om de leerlingen de woorden goed te laten oefenen. Ik werk namelijk met Chinees 'n Makkie waar bij dit thema (thema 3 van boek 1) nauwelijks oefeningen staan. Deze week heb ik een leuke luisteroefening gemaakt.
Jullie volgen het vast ook: de serie Langs de oevers van de Yangtze. Ik heb aan mijn leerlingen aangeraden de serie te volgen, omdat ik vind dat het een mooi overzicht geeft over de Chinese samenleving tegenwoordig. Ruben Terlou (de fotograaf die gevolgd wordt) belicht deze samenleving van alle kanten. Rijke Chinezen, arme Chinezen, jonge Chinezen en oude Chinezen; hij interviewt ze allemaal. Zondag is de laatste aflevering te zien: "Snelweg naar Tibet".
Ter gelegenheid van Chinees Nieuwjaar heeft Guangxi op 11 februari in Utrecht deGrote China Kennis Quiz georganiseerd. Iedereen die iets over China denkt te weten, mocht meedoen. De quizvragen waren bedacht door Fred Sengers en Ed Sander. Fred is de auteur van de blog blogaap en Ed heeft de China Talk bundels geschreven.
Op 23 november heb ik een blogpost geschreven over het maken van een toets leesvaardigheid. Ik heb toen beschreven hoe ik teksten selecteer voor zo’n toets. In deze blogpost zal ik beschrijven hoe ik vragen formuleer. In deel 3 van de serie zal ik de beoordeling uitleggen.
In deze blogpost zie je de resultaten van een kwartier van mijn lestijd. Soms werken leerlingen veel harder dan je verwacht en heb je ineens tijd over. Wat dan? Dan laat je ze een filmpje maken met de Sock Puppets app.
Bij het maken van een toets leesvaardigheid komen allerlei dingen kijken. Deze blogpost is de eerste van een serie waarin ik vertel hoe ik een toets leesvaardigheid in elkaar zet. Dit kan een schoolexamen zijn of een andere toets.